У США спалахнула справжня війна навколо нового закону про авторське право. Точніше закон старий, але в нього намагаються внести поправки щодо суміжних прав. Парадокс в тому, що в Штатах не передбачені виплати виконавцям музики й виробникам фонограм. Це те, що ми називаємо «суміжними правами». У Штатах роялті платять тільки поетам і композиторам. Якщо ти виконуєш чужі пісні або граєш чужу музику — залишаєшся за бортом виплат. В Європі (і зокрема в Україні) це працює в інший спосіб. Роялті отримує і поет, і співак, і лейбл (виробник фонограм). Така система музикантам США подобається більше. І це  зрозуміло, адже на суміжних правах вони втрачають мільйони доларів.

— Уявіть, що ви — виконавець, який записав свою пісню в США. Ця пісня виконується в Великобританії. Вам належать гроші за суміжні права. Ви їх не отримуєте. Чому не отримаєте? Тому що, подумайте про зворотне: виконавець із Великобританії записує пісню і вона звучить у США (ну, наприклад, Бітлз). США не платять гроші за суміжні права, і тому країни, які платять, вважають: “Чому ми повинні платити вашим артистам, якщо ви не платите нашим? Ви хочете взаємності? Ось вам взаємність», — пише професор менеджменту Каліфорнійського інституту Джордж Говард.

Звукорежисер працює на концерті

Далі Говард ставить питанням «а де ж гроші?». У тому сенсі, що їх в будь-якому випадку збирають в Європі, але не відправляють в Штати. Насправді вони залишаються на рахунках ОКУ (організації колективного управління). Далі, ОКУ розподіляють «американські виплати» серед локальних музикантів через спеціальні премії та гранти. Музиканти з США на це реагують болісно. Ось чому вони вважають за краще писати свої альбоми в Європі — це дає їм можливість обійти заборону на виплату роялті (якщо альбом записано в Європі, то на виконавців поширюється закон про суміжні права — авт.). Але ця винахідливість не розв’язує проблему з радіо США. FM-станції  грають музику, але не платять артистам. Тому індустрія звукозапису США зробила чергову спробу змінити ситуацію, пропонуючи поправки до Закону про авторське право.

Попередні спроби не мали успіху, оскільки радіоіндустрія має потужне лобі у Вашингтоні. У них вистачає підтримки в Конгресі, аби заблокувати будь-який закон, що вводить роялті по суміжних правах, — пише редактор CMU Кріс Кук.

І дійсно, Національна асоціація мовників (NAB) досить жорстко відреагувала на нову ініціативу.

NAB категорично проти будь-якого гонорару за виконання на місцевих радіостанціях Америки. Протягом десятиліть радіомовлення підтримувало взаємовигідні відносини з музичною індустрією, створюючи та підтримуючи кар’єри незліченної кількості артистів, просуваючи продаж альбомів і стрімів, — заявив генеральний директор NAB Гордон Сміт.

Втім, музичні оглядачі США відзначають, що одвічний аргумент радійників із серії: «отримали безплатне промо — то йдіть під три чорти» стрімко втрачає актуальність.

Звичайно, радіо і сьогодні відіграє важливу роль у музичному маркетингу – особливо для певних жанрів. Але з роками вона стає все менш значною, оскільки реклама в Instagram, інфлюенсери TikTok і алгоритм Spotify стають ключовими інструментами для початку кар’єри артиста. Мабуть, цієї тенденції достатньо для реформи авторського права, — зазначає Кріс Кук.