У кризу індустрія помітно мутувала. Ми отримали багато нових трендів на кшталт масового продажу авторських прав та лихоманки із NFT-токенами. Тож «Музичний бізнес» вирішив з’ясувати, чи перейдуть тренди музичної індустрії 2021 року в новий 2022-й рік.
Тотальний продаж авторських прав: ажіотаж триває
У 2020 році Боб Ділан продав свій каталог, і це здавалося дивним. Але вже наступного року з авторськими правами розсталися Мадонна, Red Hot Chili Peppers, ZZ Top та ще сотні виконавців. Максимально підняв планку Брюс Спрінгстін, продавши свій каталог Sony за рекордні 500 мільйонів доларів. Видання Digital Music News називає три причини масового ажіотажу:
1) Відсутність концертів.
2) Податки. Ще на початку 2021 року президент США Джо Байден анонсував зростання податків на приріст капіталу. Сьогодні ставка становить трохи більше ніж 20%, у майбутньому 43%. Тобто музикантам доведеться віддавати державі майже половину вартості каталогу. Коли настане це майбутнє незрозуміло, закон поки що не ухвалено. Але Forbes зазначає, що “підвищення податків все ще здається ймовірним”. Зрозуміло, що ця перспектива максимально мотивує артистів.
3) Спадщина. Будинки та яхти легше переписати на онуків, ніж кошик з авторськими правами. Така спадщина, як правило, «спірна». Яскравий приклад – нескінченні витрати на адвокатів спадкоємців Сонні Боно та Джеймса Брауна. Для музикантів старшого покоління (а саме вони активно розпродають каталоги) важливо «перестрахуватися» у таких питаннях.
Експерти прогнозують, що найближчим часом ажіотаж набиратиме обертів. А чому б і ні? Артисти все ще бояться підвищення податків і скасування концертів. Та й лейбли, здається, перебувають у передчутті великих угод. І йдеться не тільки про таких гігантів як Sony, Warner та Universal. Маленькі лейбли також прагнуть вступити «у гру». Зрозуміло, що поодинці вони можуть розраховувати хіба що на каталоги вуличних артистів, але, об’єднавшись, цілком здатні перебити ціну від Warner.
— Ось чому на музичному ринку спостерігається тенденція до «злиття та поглинання». Невеликі лейбли активно об’єднуються, аби мати можливість купівлі каталогів. Я думаю, що найближчими роками буде дуже багато консолідації, — заявив у подкасті Music Business Worldwide співзасновник фонду Barometer Music Royalties Даррел Майклсон.
Не пасуть задніх й інвестиційні фонди (керують фінансами пенсійних фондів, корпорацій, приватних інвесторів). За минулий рік вони вклали мільярди доларів у музичний ринок.
Постає питання: чому саме зараз? Раніше фонди навіть не намагалися торгуватися. Сьогодні вони не лише скуповують каталоги, а й активно опановують «вільні ніші». Йдеться в першу чергу про саундтреки. Так, на початку року британська інвестиційна компанія Blantyre Capital заявила, що вже вклала 125 мільйонів доларів у купівлю прав на музику до більш ніж 400 художніх фільмів, телешоу та ігор. Причина такої «раптової» активності – інвестори пропустили момент трансформації музики. І намагаються надолужити час.
– Ми недооцінювали музику. Якби ви ще два роки тому запитали людину на вулиці, скільки вона в середньому витрачає на музику на рік, вам би відповіли: «Я купую диск на Різдво — це 10 фунтів стерлінгів». А сьогодні люди платять 10 фунтів на місяць (як підписку). І це їм подобається. Музика з розкоші перетворилася на зручну послугу. І чудову сферу для інвестицій, – вважає Даррел Майклсон.
Тож музичний ринок розпечений як ніколи. Гадаємо, попереду на нас чекає лавина новин про великі угоди.
NFT-токени: Ґрета Тунберґ на заваді золотої лихоманки
На початку 2021 року почалась золота лихоманка NFT. Одним із перших продав свій альбом діджей 3LAU, отримавши $11,6 млн. Співачка Граймс (дружина Ілона Маска) виручила за колекцію NFT-токенів $5,8 млн. Фанати легко віддавали мільйони за… «ніщо».
– Навіщо платити шалені гроші за те, що можна завантажити одним кліком? – дивувалися скептики.
Лихоманка тривала кілька місяців, але вже влітку пішла на спад. Protos Media проаналізувала ринок музичних NFT-токенів за перші 5 місяців. Так виглядає їхній звіт:
- Січень – 0,9 мільйона доларів.
- Лютий – 22 мільйони доларів.
- Березень – 26,7 мільйона доларів.
- Квітень – 14,2 мільйона доларів.
- Травень – 1,4 мільйона доларів.
Здавалося б мильна бульбашка луснула. Але не все так просто. Фанатів, як з’ясувалося, бентежить не реальна вартість токенів, а їхній «екологічний слід». Токени, як правило, випускають на блокчейні Ethereum (споживає колосальну кількість енергії), а Ґрета Тунберґ такі речі не схвалює. Ось чому музиканти відмовляються випускати свої токени, а фанати запускають хештеги #ArmysAgainstNFT, стверджуючи, що NFT вже завтра занапастить планету. Саме з такою реакцією зіткнулися K-pop групи, випустивши свої «лоти» і отримавши замість золотого дощу лавину хейту.
Ринок явно забуксував, але лейбли відчайдушно намагаються привести його до тями. Справа в тому, що навесні вони й самі повірили в магію NFT, скупивши акції торгових майданчиків (електронний аналог аукціонів). І наразі прагнуть, як мінімум, відбити гроші. Виходом із ситуації стали більш екологічні блокчейни – такі як Tezos (використовують у два мільйони разів менше енергії, ніж Ethereum). Завдяки швидкій реакції ринку NFT не пішов під воду подібно до Clubhouse, але й не процвітає. Сплеск «хаотичного інвестування» швидко минув. Сьогодні колекціонери обирають із холодною головою та не готові платити мільйони. Так, у грудні невидана раніше пісня Уїтні Х’юстон у вигляді NFT була продана лише за $100 тисяч. Загалом експерти вважають, що ринок музичних NFT досі існує лише завдяки «штучній вентиляції». Майбутнє NFT – в іграх.
– Є запит ринку на створення ігор, куди можна прийти зі своїми персонажами, зброєю тощо. Я впевнений, що майбутнє NFT за іграми, що приймають токенізовані артефакти. Вони в цьому випадку перестануть бути прив’язаними до однієї гри та стануть неповторними. Одночасно виникне цілий ринок з обміну та прокачування подібних NFT-артефактів, персонажів, зброї, – прокоментував ситуацію Forbes директор зі стратегії компанії TON Labs Павло Приголовко.