Цього літа вийшла книга американського співака та мультиінструменталіста Арі Херстанда «Як досягти успіху в музичному бізнесі». Автор розповідає як потрапити у плейлисти Spotify та чи варто співпрацювати із лейблами? Ми вирішили опублікувати розділ, який містить кілька конкретних, але неочевидних порад щодо просування гурту у Мережі.
MusicBrainz
Якщо ви хочете, щоб Google показував ваш профіль (у меню з правого боку) із фотографіями, мінібіографією, датами концертів, посиланнями на соціальні мережі та дискографією, вам потрібно викласти все це на MusicBrainz.com. MusicBrainz – це музична “Вікіпедія”. Попри те, що більшість музикантів ніколи не чули про MusicBrainz, це одне з джерел інформації, що найчастіше використовують IT-компанії. Отже, переконайтеся, що ваші дані відповідають дійсності.
«Вікіпедія»
Якщо у вас ще немає сторінки на «Вікіпедії», то створить її якнайшвидше. На жаль, це простіше сказати, ніж зробити. “Вікіпедія” розміщує інформацію тільки про відомих особистостей. Як визначається популярність? За допомогою преси. Можуть допомогти згадки в інших статтях на «Вікіпедії». Чим більше про вас писала преса, тим вищі шанси, що вашу сторінку не знищать. Прочитайте поради про те, як її створити. Існують компанії, які допомагають створити профіль у «Вікіпедії». Можливо, варто виділити на це завдання трохи грошей та звернутися до них.
Примітка редакції: в Україні існує щонайменше три такі компанії. Прайс залежить від того, чи писали про вас великі ЗМІ. Якщо писали, то за розміщення на «Вікі» компанії візьмуть від $100 до $500. Якщо публікацій не було (або лише регіональні ЗМІ), то посередники можуть легко це виправити. Вони розмістять декілька «заказух» у ЗМІ, де буде докладно описано яка ви неординарна особистість. Розміщення рекламних публікацій – це ще плюс $2-$4 тисячі до прайсу.
Або, що ще краще, закиньте вудку своїм фанатам. Серед них може трапитися активний користувач «Вікі», який з радістю допоможе вам за безплатні квитки або посилку з мерчем.
Примітка редакції: на перший погляд, порада «чисто теоретична», але це працює. Приклад – сторінка київської Latexfauna на «Вікі». В одному з інтерв’ю Дмитро Зезюлін (фронтмен) розповів, як вона з’явилася. Якщо коротко: тривалий час Latexfauna активно цькував один із підписників. Він буквально ненавидів гурт за суржик, який «однаково знецінює і російську, і українську мову». Зезюлін реагував із гумором і продовжував записувати хіти. У результаті хейтер сам перейшов на суржик, став затятим фанатом і написав статтю на «Вікі». Не просив навіть мерчу як то кажуть, зробив «від душі».
Musixmatch та Genius
Genius – це компанія, яка надає тексти пісень для Spotify. А за допомогою програми Musixmatch користувачі можуть дивитися тексти пісень, які слухають на Apple Music або Spotify на своїх айфонах. Тому переконайтеся, що всі ваші тексти завантажені туди та не містять помилок.
Email-пошта фанатів
Розсилка все ще найкращий спосіб спілкування з фанатами. Контакти кожного, хто підписався на вашу розсилку, належать вам. Усі лайки у Фейсбуці, Інстаграмі та Ютубі – не ваша власність. Третя сторона може змінити власні правила і тоді ви відразу втратите зв’язок зі своїми фанатами, які дісталися вам тяжкою працею (Фейсбук так робить постійно). І хоча за статистикою музичні е-mail відкриває лише 23%, на сторінку у Фейсбуці заходить ще менше – 10%. Але навіть якщо користувач Фейсбуку побачить вашу публікацію у стрічці, навряд зверне увагу чи відреагує на неї. У середньому рівень залучення на Фейсбуці сягає 1%. Але коли людина відкриває вашого листа вона вже взаємодіє з ним (кликнувши на лист). Переконайтеся, що підписка на розсилку помітна на вашому сайті, що у фанатів є причина підписатися. Стимули на кшталт ексклюзивних матеріалів, розіграшів чи пісень у високій якості будуть незайвими.
Під час концертів використовуйте лінований аркуш (або роздрукуйте форму). Завжди давайте ручки разом зі списком. Якщо ручки немає, ніхто не шукатиме її, щоб додати свою адресу до вашого списку. Або краще: візьміть iPad та зафіксуйте на екрані список для оформлення підписки. Тоді не доведеться розшифровувати п’яні каракулі. Тим, хто підпишеться під час концерту, подаруйте наклейку.
Під час кожного камерного концерту передавайте залом планшет або iPad. Перевірте, чи всі присутні підписалися. Особливо під час квартирників. На них люди підписуються дуже охоче. Це дуже важливо ще й тому, що потім ви зможете їм повідомити про наступний клубний концерт.
Розсилка має бути вашим пріоритетом. Електронна пошта найближчим часом нікуди не подінеться і залишатиметься надійним засобом комунікації в цьому цифровому світі, що постійно змінюється. Про це слід думати, вибираючи сервіс для створення розсилки. При виборі сервісу зверніть увагу на такі параметри:
— Немає підтвердження підписки
Тобто якщо хтось записав свою пошту під час концерту, у вас має бути можливість додати її в розсилку без необхідності підтвердження з їхнього боку.
— Автовідповідь
Більшість сервісів має таку функцію. Це означає, що новому одержувачу розсилки автоматично надходить вітальний лист (написаний вами) з посиланням на певну винагороду.
— Аналітика
Ви повинні знати, скільки людей відкрило листа, скільки перейшло по кожному посиланню і де знаходиться кожен одержувач.
— Фільтр за місцем розташування
Деякі сервіси автоматично розпізнають розташування одержувача під час відкриття листа. Можливість використовувати фільтр з локацією особливо важлива під час туру. Так ви зможете надсилати листи з додатковою інформацією (і нагадуванням) про концерт фанатам у тих містах, де виступатимете.
Примітка редакції: ми промоніторили сайти зірок і дійшли до висновку, що українські музиканти не використовують е-mail-розсилку в принципі (якщо знаєте винятки, напишіть у коментарях). Водночас Арі Херстад, здається, має рацію щодо 1% залучення на Фейсбуці. Переконалися знов таки на прикладі Latexfauna. У ФБ гурт має 11 тисяч підписників. Афіші концертів набирають в середньому від 40 до 150 лайків. Можливо, справді, олдскульна розсилка має право на життя.