Український музичний альянс (ОКУ, що опікується роялті по суміжних правах на радіо) підбив підсумки радіоротацій 2021-го року та оприлюднив найпопулярніші треки українських артистів.

На диво цього року “король чартів-2020” Макс Барських не потрапив навіть у двадцятку, Тіна Кароль також зникла з радарів. Зате українцям припала до душі пісня, що була написана машинним інтелектом для «Океану Ельзи». А тепер у деталях:

Kazka/Alekseev  «Поруч» —  4.818 ротацій

У соцмережах українці охрестили трек «романтичною баладою на всі часи». Не факт, що пісня увійде до золотого фонду української естради, але цього року це стовідсотковий хіт.

2. Артем Пивоваров «Дежавю» —  4.364 ротації.

Пісня була написана російською, але, виконавши трек українською, співак надав їй космічне прискорення —  і вийшов на Орбіту. Схоже, українцям імпонує «нова хвиля» в музиці. Так називають абсолютну еклектику —  переплетіння фанку, латинських мотивів, r’n’b.

—  Знаєте, коли пливеш на серфі, то щоразу намагаєшся ловити нову хвилю, бо якщо ти залишишся на старій, вона перетвориться на піну. Так само відбувається з нашим стилем. Ми серфимо хвилями музики, —  каже співак.

І треба визнати досить успішно — не кожен утримається на гребені чартів.

3.NK «Почуття» —  4.080 ротацій

Декілька років тому з’явилося таке поняття як «нативна реклама», а Потап, схоже, працює в жанрі «нативна пісня». Здавалося б, жодного слова про «Золотий вік» (NK — офіційний амбасадор), але за три хвилини ми встигаємо роздивитися на Каменських не лише нову колекцію, а й «акційні пропозиції». Пісня також побудована грамотно — всі ключові слова на місці: «обручка золота», «діаманти, золото», «найкраща із прикрас». Досвідченні копірайтери, напевно, респектнули Потапу. Втім, офіційно пісня звичайно про любов… до рекламних інтеграцій. Але в будь-якому разі Каменських чарівна, тому впевнено тримається в чартах.

4. Океан Ельзи «Без тебе мене нема» —  3615 ротацій

Якщо ви думаєте, що головний борець за екологію у нас Іван Дорн, який всі вихідні прибирає сміття у парках Москви та Києва, то це не так. Святослав Вакарчук пішов далі – він не лише опікується старими речами, а й дає їм друге життя. Так, зібравши всі свої альбоми, Вакарчук «згодував» їх штучному інтелекту. І на виході отримав свіженький хіт.

—  Це саме той Океан, на який чекаєш! Неймовірна, легка і надихаюча пісня!

—  Ну це вже протизаконно —  наскільки круте та свіже звучання!!! — посипались коментарі на Ютуб.

Отримавши тисячі лайків, Вакарчук зізнався, що не надто спітнів над текстом, довіривши “творчий пошук” спеціальній програмі. Але ці подробиці вже нікого не хвилювали —  ми знову потонули у безодні «Океану».

5.The Hardkiss/Monatik “Кобра” — 3455 ротацій

Прем’єра пісні відбулася влітку 2020 року. До вершин чартів дісталася не відразу, але впевнено тримається в ТОПі. Зрештою, як сказав режисер кліпу Валерій Бебко, «всіх нас ваблять і заводять небезпечні зв’язки». А ще те, як Монатік звучить українською.

6.Ivan Navi «Холодна Ніч» —  2745 ротацій

Navi безумовно люблять програмні директори радіостанцій. Навіть у «неврожайний рік» співак не вилітає з ТОП10. Проблема в тому, що Navi не любить музична преса (не те щоб у нас було безліч критиків, але трохи є). І на якому б місці не опинився співак моментально починається «розбір польотів» на кшталт: скільки ми маємо це терпіти?». Ось як пояснює “феномен Navi” музичний оглядач Олексій Бондаренко:

—  Музика Ivan NAVI — це синонім до слова «посередність». Програмні директори погоджуються із тим, що Ivan NAVI, Alyosha та інші артисти змогли потрапити в активну ротацію лише завдяки квотам. Але зауважують, що на поганому контенті вони б не протрималися довго. Успіх Івана вони пов’язують з його універсальністю. Він підходить до формату багатьох радіостанцій. Квоти розчистили простір для україномовних артистів, але створили для них «теплу ванну», у якій не потрібно боротися за виключну якість контенту. Результати ми відчуваємо зараз.

Результати не влаштовують пресу, але слухачі претензій не мають, тож і не перемикають. Зрештою ніхто і не обіцяв, що кожна україномовна пісня —  суцільний екстаз.

7. Сергій Бабкін «Де би я» — 2 570 ротацій

Прем’єра пісні відбулася ще декілька років тому. У 2018-у трек посів перше місце у радіочартах. За минулий час спустився на сім позицій, але все ще у ТОП10. Цікаво, чи втримає народну любов Бабкін наступного року.

8. Віталій Козловський «Мала танцюй» — 2 508 ротацій

Цей рік став для Козловського переламним: він не лише змінив форму бороди, а й записав новий хіт. Новаторства там не багато, секрет популярності пісні — максимально широке охоплення аудиторії. За задумом артиста, пісня має «зачепити» фанаток від 6 до 80 років. Схоже, так воно й вийшло.

9. Время и Стекло «Дим» — 2499 ротацій

Це була перша пісня «Время и Стекло» українською — і вона вмить увірвалася у чарти. Минулого року «Дим» стала «Піснею року» за версією TopHit Music Awards Ukraine. Гурт не витримав перевірку часом, але «Дим» так просто не розвіявся.

10. Антитіла «Кіно» — 2430 ротацій

Пісня судячи з офіційного релізу «повна метафорами, алегоріями та символами». І це не викликає сумнівів. Приспів звучить так:

Мама! На лице бандана, Ми ж не Далай-лама, Один раз живем. Мама! Чілим-чілим, мама. Все буде нормально, Все переживем.

Цей приспів, дійсно, можна крутити до нескінченності як кубик-рубік, що все не складається. Але ж суто теоретично мусить… Здається слухачі прийняли виклик, намагаючись розв’язати цей ребус декілька разів на день.

P.S. Як проводили підрахунок?

УМА складає рейтинг на основі звітів 25 мережевих радіостанцій України. Водночас якщо порівняти рейтинги УМА та tophit.ua можна помітити неабияку різницю в цифрах. І це має пояснення:

— Якщо пісня пролунала на мережевій радіостанції, що веде мовлення, припустимо, в 10 містах, ми вважаємо це за одне прослуховування. Тому що пісня звучить одночасно всією мережею, — каже директор УМА Павло Калениченко.

Водночас на tophit.ua одне прослуховування множать на десять, або на двадцять (якщо станція веде мовлення у двадцяти містах і в кожній має окрему ліцензію на окрему свою компанію).

— Такий підхід ми вважаємо правильним, тому що в кожному місті своя аудиторія, кількість якої грає вирішальне значення для формування наших чартів, — каже A&R директор «ТопХіт Україна» Анна Козирєва.

Виходить, що кожна організація керується своїми правилами. Якщо хочете підняти собі настрій, варто відкрити чарти tophit.ua. Якщо ваша мета — підрахувати потенційний прибуток від роялті, то має сенс орієнтуватися на чарти УМА. В будь-якому випадку перелік ТОП100 виконавців в обох рейтингах має збігатися.