В понеділок у Києві відбулась велика прес-конференція щодо виплати авторської винагороди. Власне, навіть не одна. Два табори, які конкурують за право збору роялті, збирали журналістів майже одночасно. Чому така гарячка? Все просто: у вівторок Верховна Рада має проголосувати (чи не проголосувати) постанову за відміну скандального законопроєкту 5572. Дуже коротко нагадаємо суть: законопроєкт скасовує результати акредитації, яка надавала ексклюзивне право збирати роялті лише одному ОКУ (організація колективного управління). Наразі винагороду може збирати будь–яка організація (а наразі таких 19) до проведення нової акредитації. Скептики вважать, що це поверне Україну до хаосу 2018 року (початок реформи авторського права). Мовляв, тоді всі збирали за все, але автори не отримували нічого. І навіть не намагались розібратися у цих схемах,  бо простіше було опанувати адронний колайдер. Втім в УААСП за керівництвом Валерія Харчишина вважають, що ці труднощі тимчасові. І нова прозора акредитація розв’яже проблеми музикантів. Тарас Тополя, який також є членом громадської організації, не приховує, що прозорим конкурсом можна вважати лише той, за яким перемагає УААСП. Тож на пресконференції музиканти підбадьорили депутатів, запевнив, що ті все зробили правильно.

— На перспективу ми вже обговорили й узгодили тарифи з користувачами (радіо, бари, готелі тощо). Тож ми цілком готові,  — повідомив Валерій Харчишин.

Водночас великі лейбли налаштовані не так оптимістично. Представники індустрії зібрались аби оприлюднили позицію щодо законопроєкту. Та прокоментувати головні претензії з боку опонентів. Перша претензія стосується того, що наразі ОКУ працюють лише в інтересах великих лейблів. В той час як організація на чолі із Харчишиним концентрується на роботі с авторами — фізичними особами й вважає це принциповим моментом. Цю претензію прокоментував Олег Долінський («Комп мюзік», управляє каталогом Universal на території України).

– На жаль, є ОКУ, діяльність яких зосереджено не на тих грошах, які вони виплачують авторам, а на тих грошах, що залишаються всередині організації. І творці таких ОКУ насамперед намагаються відгородитись від впливу великих музичних компаній, видавництв. Тому що ці компанії зі своїми юристами, бухгалтерами, експертизою ринку дуже заважають роботі таких «неправильних» ОКУ. Наведу приклад: ми з представником Sony були квазічленами однієї з таких організацій. Чому квазі? Тому що у цій організації членство юридичних осіб взагалі не передбачено. І ось ми отримали інформацію, що в цій ОКУ вкрадено величезну суму грошей, близько 4 млн гривень. Зрозуміло, ми вимагали проведення перевірки. В результаті нас просто виключили із цієї організації. Звичайно, такі організації ніколи не керуватимуть правами наших авторів. Наведу інший приклад. Зовсім недавно була вкрай неприємна історія з однією з ОКУ, членами якої ми всі є – відкрито кримінальну справу (йдеться про голову акредитованої ОКУ «УЛАСП» Олександра Нікіна – авт).  Цей керівник на час слідства усунутий з посади, представники правовласників перевірили балансові цифри. І не дивлячись на те, що не знайшли порушень, зараз будемо робити аудит цієї компанії, залучивши одну з найвідоміших світових аудиторських компаній. Аудит контролюватиметься не лише українськими компаніями, а й головними офісами Sony, Warner та Universal. Ми не застраховані від помилок, але ми маємо мати механізм контролю. Наразі багато говорять про конфлікт між різними групами правовласників. Маю вас запевнити такого конфлікту немає, є конкуренція між ОКУ. Це конкурентна боротьба завдала величезної шкоди ринку.

За підрахунками керівників лейблів (Best Music, Lavina Music, MOON Records, Світова музика) йдеться про 65 мільйонів гривень, які автори недоотримали минулого року внаслідок конфлікту організацій колективного управління.

Руслана своєю чергою нагадала, що відбувалось зі збором роялті до акредитації й закликала Офіс Президента діяти в «національних інтересах».

— Ні для кого не секрет, що я на 5 років після Майдану залишила сцену, бо я вважала за потрібне віддати весь свій час моїй країні. Я всі ці роки не заробляла як артист, тобто я не мала концертів, але я мала заробляти як автор – і горя не знати. Але мене годували роялті із-за кордону, а з України я не отримувала гроші. Зараз мені не вистачає концертів, я не встигаю набрати той розгін, який потрібно. І сьогодні я не маю грошей щоби зняти вам той видовищний кліп, який би я хотіла зняти при тому що я записала альбом в якому 20 нових треків. Я буду робити це самотужки, але на що мені залишається покладатися? На принципових людей в цій країні, на тих людей які розуміють, де совість й де національні інтереси. Я хочу звернутися до Офісу Президента: ви взагалі розумієте що таке діяти в національних інтересах? Ви розумієте що треба займати позицію не окремих авторів, продюсерів, не окремих компаній, медіа, а вирішувати питання всієї музичної індустрії, всіх авторів? До останнього автора, який написав хоча б одну українську пісню. Раніше я казала Президентові, що готова надати свій час, досвід, сили для обговорення цього питання. Але мене не запросили. І от зараз я можу сказати: Володю, ситуація з авторським роялті в глухому куті!». Ще не пізно вивести ситуацію з цього кута. Це можливо якщо ви послухаєте нас, а не будете виставляти за двері й вирішувати питання самі.

Наприкінці видавці зачитали звернення до Зеленського, підкресливши, що новий законопроєкт порушує Конституцію, і єдиною правильною реакцію на нього має стати вето Президента.

Раніше МБ писав про звернення музикантів до Президента стосовно законопроекту 5572 і про прийняття цього законопроекту в другому читанні.