Продюсери

Днями лейбл Enko (Alyona Alyona, Kalush, Skofka) провів масштабну конференцію для музикантів початківців. Ми вибрали для вас найцікавіші кейси щодо зйомок та просування кліпів.

Блок №1: Алгоритми YouTube або як зібрати 1 млн переглядів безкоштовно.

Блок був присвячений безкоштовному просуванню на платформі: порад не багато, але всі «робочі».

Спікер: Ярослав Мишко (YouTube аналітик).

— Упевнений, що більшість з вас натискає кнопку «опублікувати» і завмирає в очікуванні купи переглядів … І нічого не відбувається. Чому? Тому що необхідно грати за правилами YouTube. Алгоритми YouTube орієнтується на два показники:

— Показник CTR або клікабельність. Чим більше людей клікають на ролик, тим більшої аудиторії його покаже YouTube. Якщо у вас на каналі 1 000 підписників, то ви маєте прагнути до показника в 15-16%. Це як мінімум, в іншому випадку YouTube вирішить, що ваш ролик «не цікавий» і скоротить кількість показів. Питання, яке цікавить всіх: а що робити, якщо ролик не набирає переглядів? Не знаю, чому ніхто не використовує цей метод, але він дійсно працює. Розповім на прикладі свіжого кліпу від 24 серпня (на екрані забігали слайди та діаграми – авт). Ролик в перші дні не набирав переглядів. П’ять днів відео пролежало на дні, за цей час я тричі змінював обкладинку. Я шукав ту, яка «вистрілить». І з третьої спроби зростання почалося неймовірне. Як зробити так, аби було більше переглядів? Робіть більше обкладинок — ось і все. Тому я дивуюся, коли у великих артистів «не заходить» ролик, то вони замість того щоб його переупакувати кліп, запускають рекламу. І що відбувається? Нічого. Реклама, з мого досвіду, практично не впливає на органічне зростання.

Продюсери

— Утримання аудиторії (як довго дивляться ваш ролик). Це другий важливий показник. Якщо кліп у вас 3—4 хвилини, мінімальне утримання повинно бути 45%. Ідеально, це 50%. Якщо 60%, то ви на небесах. Музиканти часто роблять «помилку 30 секунд». Тобто вставляють довге інтро на початку кліпу: ані дії, ані пісні. На YouTube важливі перші 10-15 секунд. Якщо за цей час ви не зацікавите людину, вона піде. Яскравий приклад нещодавній кейс: за перші 30 секунд музиканти втратили 34%. Просто тому що вирішили зробити красивий і довгий початок. Не робіть так. Грайте за правилами YouTube. Це вигідно та безкоштовно.

Блок № 2: Просування пісні в ТікТок: реклама у блогерів коштує 32 гривні.

Tik Tok

Спікери: Ванько Клименко (співвласник лейблу Enko), Роман Русанов (засновник uLove Media, куди входять TikTok-будинку uLove).

Роман Русанов: Я вам скажу зараз немає нормальних механізмів просування в Spotify або Apple Music. Бути крутим в Apple Music — це наслідок того що ви «вистрілили» в іншому місці. Хороша новина в тому, що сьогодні кожен може пробитися або, як мінімум, протестувати свій трек. Придумайте концепт: 5-6 форматів коротких відео. І дайте собі завдання: щодня випускати 5 роликів (якщо можете 10) протягом місяця. Не менше, адже щомиті випускається така кількість контенту, що з одним відео ви на 99,9% «загубитесь». Другий момент: дублюйте свої 15-секундні ролики на всіх платформах. У вас є можливість опублікувати це в Instagram Reels — офіційно його не запустили в Україні, але ви можете загуглити як туди пушить. Далі публікуйте відразу на YouTube Shorts.

Ванько Клименко: Так, всі платформи створили щось подібне до TikTok. У нас Олег з групи Kalush знімає мінімум 50 роликів на кожну свою пісню. У нього вже є певний рівень популярності, але він вважає, що це треба робити в будь-якому випадку. І робити багато. Тому що перші 15 відео можуть не залетіти, а 16-ий ролик стане успішним.

Роман Русанов: Коли йде хвиля в TikTok я відразу моніторю Apple Music і Shazam. І як правило, синхронно із хвилею в TikTok пісня потрапляє в ТОП 100 Apple Music Україна. Друга порада: знайдіть підлітка, який паралельно з якимись нарізками робить музику. Таких багато. І навколо них збирається ваша ЦА. Блогери з радістю пропіарять вашу музику за 32 гривні. Так вони зазвичай просять 32 гривні або 61 гривню. Школярі займаються цим по фану і коли ви пропонуєте їм 2 копійки, все дуже раді. І ви, і школярі.

Ванько Клименко: У нас є кейс з цього приводу. Ми домовилися з дівчинкою, що вона зробить  ролики під пісню Kalush. Ми домовилися, якщо не помиляюся, по 80 гривень за ролик. І в середньому ми отримали мільйон переглядів за 800 гривень. У TikTok сидять молоді блогери, які ще не стали рабами TikTok будинків. Вони відкриті до того, щоб допомагати вам поширювати музику за невеликі гроші.

Роман Русанов: Також TikTok допоможе вам зрозуміти потенціал пісні. Річ у тім, що алгоритм TikTok розуміє чому люди дивляться ті чи інші ролики: їм подобається людина, їм подобається дія або музичний супровід. І якщо TikTok виявляє, що відсоток утримання вище, коли звучить трек, платформа починає частіше показувати ролики з цією піснею. Як протестувати? Зніміть 10 відео з чужим звуком і 5 зі своєю піснею. І порівняйте перегляди. Якщо вони будуть на вашу користь — у треку є потенціал. Якщо перегляди мінімальні, то як писали під кришечкою «спробуйте ще». У сенсі запишіть інший трек і не робіть ставку на цей.

Блок №3: Як зробити крутий кліп за смішні гроші?

Кліп

Багато початківців вагаються: зробити дешевий кліп і вкласти залишок у просування чи навпаки: зробити класну картинку на «всі гроші» і отримати органічний трафік? Ванько Клименко пригадав як народжувались перші відеохіти Alyona Alyona.

Ванько Клименко: Ще на першому етапі роботи з Alyona Alyona, у нас були класні пісні. І нашою метою було зробити класні відоси. На пісню «Рибки» ми зняли кліп з режисером, нашим другом із Ізраїлю. Вийшло 10-хвилинне відео, супер психоделічне. І ми подумали: якщо це завантажимо, то навряд чи ми зможемо звернути на себе увагу. Тому нашою командою було прийнято рішення зняти ще один кліп. Це я до того, що іноді треба пожертвувати якимось кліпом. Часто виконавці надто дбайливо ставляться до своєї творчості на кшталт: ну я ж вже витратив гроші, то в будь-якому випадку випускаю. Ні, іноді краще не випускати. І ми вирішили зробити новий кліп. При цьому ми не мали великих грошей. І ось тоді ми знайшли Артура — молодого хлопця, який знімав кліпи самому собі, тому що хотів бути артистом. Його відоси не набирали більше тисячі переглядів, в нього не було камери. Це був просто чувак з айфоном. І ми запропонували йому в тестовому режимі зняти кліп. Він запросив гонорар в 6 тисяч гривень. У цю суму було включено: монтаж, операторська робота, режисура, корекція кольору і пост продакшн. Після того як «Рибки» помітили, він зняв кліп на пісню «Любимка» NILETTO, кліпи Басти, Kyivstoner і багатьом виконавцям. Виходить, що ми з командою відкрили нового кліпмейкера. Тож якщо ви хочете зробити класний кліп за $ 700 — це можливо. Моніторьте Ютуб, шукайте свого режисера, який, може, ще й не здогадується про те, що він режисер. У просування «Рибок» ми вклали $2 тисячі. І половину витратили в нікуди, бо не мали досвіду. Тож не отримали рекламного трафіку — кліп «злетів» на органічному трафіку.

Блок №4: Модні режисери безплатно знімають кліпи ноунеймам. А навіщо?

Зйомка

Спікери: Максим Ксенда (знімав для Джамали, Сергія Бабкіна, ТНМК, Христини Соловій), Стас Смирнов (Alyona Alyona, Kalush), Сергій Чеботаренко (Jerry Heil, Сoldplay, повний метр — спортивна драма «Пульс»)

Під час дискусії всі режисери зійшлися на трьох постулатах.

По-перше, для режисера питання самореалізації первинне, а запити артиста — вторинні.

— Головна мета артиста — це успішне відео, яке набирає багато переглядів. Основна мета команди кліпмейкера – це стильне відео, яке дозволить проявити себе. І яке можна додати в портфоліо. Цілі абсолютно різні. Мені здається, що суть посередині. Якщо вдається знайти компроміс між творчою самореалізацією і побажаннями артиста — відмінно. Якщо артист наполягає на своєму баченні і йому просто потрібні «робочі руки», то це вже формат реклами. Це зовсім інший режим роботи й інші гроші, — каже Стас Смирнов.

По-друге, кліпмейкерів повністю знімають з себе відповідальність за успішність кліпу.

— Якщо пісня качає, то кліп посилить ефект. Якщо пісня … таке собі, кліп «не витягне» цю історію, — вважає Максим Ксенда.

По-третє, успішні режисери періодично знімають для ноунеймів, без гонорару. Чому це відбувається? Якщо коротко, часто режисерам доводиться знімати рекламу — це їх основний хліб. Зйомки реклами нікому (крім замовника) морального задоволення не приносять. Режисерам потрібна віддушина, вільна творчість.

— Я можу зняти кліп за $ 50 тисяч, а можу зняти за тисячу доларів. І то, ці гроші підуть команді: камера, світло, звук, — зізнається Стас Смирнов.

Ноунеймеми можуть отримати безкоштовне відео від професійних кліпмейкерів при поєднанні трьох факторів. Перший: ваша музика вразила режисера. Другий: нещодавно він зняв рекламу і наразі рефлексує щодо творчого надбання. Третій: конкретно в цей час людина вільна. Але не шукайте будь-якого модного кліпмейкера. Подивіться його роботи, можливо його стиль оптимальний для «Океану Ельзи», але не резонує із вашою творчістю. Кожний режисер має авторський почерк і заради вас міняти не буде. Якщо такі реалії вас влаштовують, варто ризикнути, адже наразі ви маєте на руках всі козирі.