Музиканти часто блукають в темряві, інтуїтивно здогадуючись «як краще» записати та просунути трек.  Ми опитали досвідчених артистів з яким бюджетом можна стартувати. І на що робити ставку в піарі.

ЗАПИС ПІСНІ: чи варто погоджуватися «бюджетний варіант»?

Запис треку в Україні коштує від $ 250 до $ 5 тисяч.  Як не дивно, на максимальну ціну часто погоджуються новачки, адже в шоу-бізнес треба заходити «ефектно». І не спаплюжити свій перший трек «брудним звуком». Принаймні саме цією логікою керувалися члени київського гурту «Хорошо».

—  Ми писалися в студії Мілоша Єліча — клавішника «Океан Ельзи». Це обійшлося нам в $1,5 тисячі. Плюс нам потрібні були сесійні музиканти. У них гонорари стартують від $100 за сесію. У нашу капітальну вартість входила робота з вокальним тренером. В цілому запис синглу обійшовся в $5 тисяч, — каже вокаліст гурту Антон Глівінський.

Це серйозні гроші, але хороша новина в тому, що інвестиції можуть бути набагато скромніше. За умови, що вся «домашня робота» у вас вже зроблена: є музиканти, влаштовує вокал тощо.

— На Заході є студії, які спеціалізуються на одному жанрі. І всі знають: якщо хочеш писати джаз, то тобі в студію Y. Там звукорежисери точно знають «як треба». Вони підстрахують, дадуть поради. У нас такого розділення немає. Всі орієнтуються у всьому та в будь-якому випадку допоможуть. Це нормальна практика. А якісний майстер можна записати і за $250, —  вважає звукорежисер, музикант та засновник «Go_A» Тарас Шевченко.

Такої ж точки зору дотримується і співзасновник лейблу ENKO Ваньок Клименко, згадуючи свої перші кроки в музиці.

— Іноді й за 300 гривень можуть круто зробити, — впевнений продюсер.

Насправді оптимальна ціна десь посередині. Якщо ви зробити майстер до $ 1 тисячі, то стрімінг покриє ці витрати. Ми опитали на цей рахунок три різножанрові групи (Go_A, The Unsleeping, Пирятин) і все згідно кивають.

РАДІО: всі прагнуть попасти в ротацію, але навіщо?

Після запису треку, молоді гурти масово штурмують радіостанцій. І, здається, це відбувається чисто рефлекторно. Питання «а навіщо?» багатьох збиває з пантелику. Учасники гурту «Хорошо» також діяли за алгоритмом: відсилали треки в усі радіостанції. Їм пощастило —  пісню взяла київська «Джем ФМ». Потім вони скористалися послугами FDР (компанія розсилає треки по всіх радіостанціях). Їх робота коштує недешево — від $1 тисячі в місяць. Але результат порадував: треки «Хорошо» звучать на 33 радіостанціях.

—  Що вам це дало? — цікавимося у Антона Глівінського.

Як з’ясувалося, головним чином «почуття глибокого морального задоволення». Тобто у групи з’явилися реальні слухачі, треки оцінили програмні директори. По суті це визнання професійного співтовариства, легалізація тебе як музиканта. І це, звичайно, гріє душу. Але, здається, не несе ніяких кар’єрних перспектив.

— На YouTube  у нас 32 тисячі переглядів, думаю, це завдяки радіо. Але в цілому різкого зльоту не сталося, нас не стали частіше запрошувати виступати, — каже музикант.

А ось екс-керівник агентства «Багато води» Саша Варениця заглибився в цифри і видав невтішну статистку. Наводимо цитату з блогу Варениці: Ivan Navi має 581 850 ротацій. Це величезні цифри. І це повинно давати неймовірну популярність. Але на офіційну сторінку Ivan Navi в Facebook підписані лише 6000 чоловік. Ротації на радіо НЕ конвертувалися у справжню любов фанів, які б підтримали свого кумира в соціальних мережах та офлайн. Його музика грає дарма, але програмних директорів це не бентежить.»

Ми вирішили поцікавитися безпосередньо у глави холдингу ТАВР MEDIA (Хіт FM, Radio ROKS, Kiss FM, Мелодія FM, Радіо RELAX, Наше Радіо, Radio Jazz.) Віталія Дроздова, чи існують якісь кількісні показники за якими можна виміряти «ефект радіо».

— Якщо пісні звучить на радіо — це автоматично збільшує кількість прослуховувань в Spotify і Apple Music. І, звичайно, Shazam. Не всі користуються Shazam, але він показує інтерес лідерів думок, які можуть далі просувати ваші пісні. Але! Тут важливий момент — прямий ефект ви можете відстежити, тільки якщо ваша аудиторія до 22 років. Якщо ви орієнтуєтеся на аудиторію 30+, то тут KPI можна оцінити лише за непрямими факторами.

Щодо Ivan Navi, то на думку Дроздова, співак просто не зміг скористатися можливістю.

— Проблема в тому, що Navi — один з типових артистів, які працюють в студії, а далі не знають що з собою робити. У нього немає просування. А просування починається з того що ви малюєте з себе образ. А якщо артист схожий на собаку-водолаза і на всіх вівчарок відразу, то він не запам’ятовується. У Navi немає образу, люди не знають як він виглядає.

Звідси висновок: слідом за вашими піснями люди повинні полюбити вас. І ось тоді трапиться магія, яку і називають «ефектом радіо». Тобто ротація — не апогей, а лише барабанний дріб під який ви виходити із-за лаштунків. Бажано одразу в масці Бєтмена.

Що стосується окупності треку за рахунок роялті, то тут без варіантів. Хвилина пісні на радіо коштує 7 копійок (докладніше про тарифи читайте тут). Тобто аби накопичити на маску треба записати не один радіо-хіт.

ФЕСТИВАЛІ: на якому етапі можна вимагати гонорар?

  Третя зупинка на шляху просування групи — фестивалі. Потрапити туди не просто, але можливо.

— Я відсилала купу заявок, але нас ніде не помічали. Але так вийшло, що ми виграли конкурс, де призом був виступ на «Файному місті». Там нас випадково побачив організатор Zaxidfest. На Zaxidfest нас побачив організатор Koktebel Jazz Festival. І далі пішло по ланцюжку. Тобто розумієте, як це працює? — каже Ганна вокалістка Ganna Baby.

Водночас час Ганна відзначає, що подорожі по фестам повністю спустошила скарбничку групи. Переїзди, оренди житла обійшлися Ganna Baby в 15 тисяч гривень. На всіх майданчиках група виступала безкоштовно.

І мене цікавить питання: на якому етапі молода група може піднімати питання про оплату? — зізнається співачка.

Організатор Atlas Weekend Дмитро Сидоренко вважає, що не раніше, як «група приведе свою аудиторію в 200-300 чоловік».

Але на цьому етапі виникають нові підводні камені, які вже встиг вивчити продюсер The Unsleeping Данило Сікачинський.

— Часто музиканти виходять з логіки: чим більше фестиваль — тим більше гонорар. Але це не правильний підхід: фестивальна тусовка дуже тісна. І якщо ви кожного разу називаєте іншу суму, то це призведе до негативного ставлення до вас. Тож визначайтеся одразу з гонораром та не змінюйте суму протягом фестивального сезону. І друга порада: поступайтеся в ціні заради вдалого слота. Припустимо, вас поставили в один час зі співаком категорії «А», який виступає на головній сцені. Краще «посунутися» в ціні, але поміняти час виступу. Те ж саме якщо вас поставили в обідній час. Робіть знижку та домовляйтесь щодо вечірнього слоту, — каже Сікачинський.

В цілому музиканти сходяться на думці, що фестивалі — це «робочий інструмент» в просуванні групи. Головний бонус в тому, що про вас дізнається професійна тусовка. Це не тільки організатори сусідніх фестів, але і місцеві промоутри.

— Пропозиції щодо виступів – нормально практика після фестів. До того ж ми помітили, що квитки розпродаються краще в тих містах, де гурт виступав на фестивалі, — каже продюсер.

Простіше кажучи, «воно того варте». Але не зациклюйтеся тільки на одному виді просування. Адже тямущі люди кажуть, що головний секрет успіху наразі «мобільність і мультимедійність».